Kaupunki

Tärkeitä paikkoja
E Joen eteläpuoli
P Joen pohjoispuoli

I Kuninkaanlinna
II Keskustori
III Sillat ja Belennan temppeli
IV Keisarinnanlinna
V Viherjoki ja kaupungin satama


Kaupunginosat
a Keskusta
b Muurinvarjo
c Käsityökorttelit
d Parempainpiha
e Kauppiaanranta
f Länsilaita
g Keijutarha

Muita paikkoja
➸ Kaupunginportit 1-5
1 Pääportti
2 Itäportti
3 Satamaportti
4 Uhriportti
5 Pohjoisportti
➸ Tärkeitä rakennuksia 6-12
6 Auringonherran temppeli
7 Kaupungintalo
8 Päätulli
9 Kaupunginvartijoiden päämaja ja putka
10 E tullivirasto
11 P tullivirasto
12 Kuninkaantallit
➸ Palvontamenojen paikkoja 13-16
13-15 Belennan uhripaikat
16 Artusius Lupuruksen alttari ja patsas
➸ Toreja 17-19
17 Ulompi Kuninkaanpiha
18 Suutarintori
19 Pohjoistori
Kuva
➸ Pelialueet kuvauksineen
Ethora

Kuninkaanlinna
➷ Kuninkaanlinna kaikkine osineen, sisempi kuninkaanpiha, ulompi kuninkaanpiha
Joenvarren korkeammille kallioille on rakennettu massiivinen, harmaakivinen Kuninkaanlinna, joka nimensä mukaisesti on Ethoran kuninkaiden talo. Kulku linnan sisimpiin osiin on rajoitettua, mutta ulommalle Kuninkaanpihalle pääsee kuka tahansa ihmettelemään. Kaupankäynti kauniisti laatoitetulla torilla on vilkasta, sillä erillisestä (kalliista) maksusta huolimatta myyjät mieluusti tulevat paikalle kuninkaanhuoneelle kulkevien, rikkaiden ostajien toivossa.
Kuninkaanpihan virastoissa voi tavata myös monia kaupungin virkamiehiä, jos nämä eivät ole kaupungintalolla, ja myös Kuninkaanpäivän vastaanotto on tavattu pitää siellä.

Sisemmälle Kuninkaanpihalle pääsevät aateliston lisäksi vain ylimystön palkolliset sekä sinne kutsutut, ja kauppiaiden sijaan paikalla on useimmiten lähinnä linnanvartiostoa harjoittelemassa. Porttien ollessa avoinna voi utelias kulkija kuitenkin nähdä vilauksen Artusius Lupuruksen kolossaalisesta, kullatusta patsaasta, jonka edessä palaa ikuinen tuli.

Linnan päärakennuksissa sijaitsee valtava, hallitsijoiden varakkuutta esittelevä kuninkaansali, sekä muut varsinaiset Kuninkaanlinnan asuintilat. Syvältä linnan kätköistä löytyvät myös tyrmät, joihin kuljetaan yleensä kuitenkin syrjemmistä sivuporteista.


Muurinvarjo
➷ Muurinvarjon asuinalueet
Kuninkaanlinnan korkeiden muurien alapuolelle jää yleisesti Muurinvarjoksi kutsuttu kaupunginosa, joka on Ethoran surkeimpana, köyhien, rikollisten ja muun epäilyttävän väen oleilupaikkana tunnettu asuinalue. Kadut ovat ahtaita, tunkkaisia kujia, jotka ovat koko kaupungin likaisimpia; osa asuintaloista on suoranaisia hökkeleitä, ja taskujen tyhjeneminen alueella vieraillessa on enemmän sääntö kuin poikkeus. Alueella on paljon myös epämääräisiä kapakoita sekä salakapakoita, joihin voi piiloutua liialliselta huomiolta.
Kaupungin ylimystö anelee aina välillä kuningasta purkamaan ja jälleenrakentamaan häpeällisen Muurinvarjon, ja ajamaan sen kurjat asukkaat muualle, mutta toistaiseksi yksikään Draguriksista ei ole suostunut. Draguris II:n sanoin: "Ethora kuuluu myös kunnon roskaväelle"


Keskusta
➷ Keskustan asuinalueet, Keskustori, kaupungintalo, Auringonherran temppeli
Ethoran eteläpuolen keskeisin alue tunnetaan yksinkertaisesti Keskustana. Sen keskellä sijaitsee vaaleilla kivillä päällystetty Keskustori, jota reunustavat monet kaupungin tärkeistä rakennuksista, kuten kaupungintalo, jossa voi tavata monenlaisia virkamiehiä, sekä Auringonherran massiivinen, valkoisesta kivestä tehty ja kultakoristeltu temppeli.
Keskustorilla kohtaavat myös monet kaupungin tärkeimmistä teistä, kuten Pääportilta silloille kulkeva pääkatu, sekä Kuninkaanlinnalta Itäportille torin läpi kulkeva Kuninkaankatu.


Käsityökorttelit
➷ Käsityökorttelin asuinalueet, Pääportti, Päätulli, Suutarintori
Kaupungin pääporteilta keskustaan kulkevaa päätietä ympäröivää aluetta kutsutaan yleisesti Käsityökortteleiksi, sillä kaupunginosassa asuu ja työskentelee runsaasti käsistään käteviä ammatinharjoittajia.
Pääportin liepeillä sijaitsee tullimiesten pääasema, ja muualla kaupunginosassa sijaitsevat myös useimpien kaupungin kiltojen kiltatalot. Käsityökorttelit loppuvat vilkkaaseen Suutarintoriin, joka on kuuluisa markkinoistaan.
Pääportista pääsee myös nopeasti kuninkaan talleille.


Parempainpiha
➷ Parempainpihan asuinalueet, Itäportti, kaupunginvartijoiden päämaja ja putka
Nimensä syystäkin saanut Parempainpiha on Ethoran eteläpuolen vaurain asuinalue. Kadut ovat leveitä ja siistejä, talot suuria ja toinen toistaan koristeellisempia, ja monien korttelien kätköihin jää upeita puistomaisia sisäpihoja ja puutarhoja.
Itäportin vieressä sijaitsee myös kaupunginvartijoiden päämaja sekä putka, jonne pidätettyjä usein raahataan. Parempainpihan ylimystö ei suuremmin välitä pääaseman vieraiden toisinaan aiheuttamista häiriöistä, mutta toisaalta kukaan ei ole valittanut jatkuvasta vartijoiden läsnäolosta...


Kauppiaanranta ja Ethoran satama
➷ Kauppiaanrannan asuinalueet, Satamaportti, kaupungin satama
Jokilaivat tuovat vilkkaaseen kaupunginsatamaan kaikenlaista kauppatavaraa ja mereltätulijoita, joilla on varaa maksaa nopeammasta reitistä. Liikenne satamaportista on erityisen vilkasta, ja Kauppiaanrannan kauppakadut tavallisesti tungeksivatkin niin ostajia kuin myyjiäkin.
Kauppiaanrannassa on paljon eritasoisia majataloja odottamassa siivuaan kulkijoiden kukkaroista, ja halveksitusti huorakujaksi kutsutulla muurinkupeen liepeellä on tarjolla muunkinlaista yöpymistä. Viherjoen silloille johtavan portin vieressä sijaitsee myös eteläinen tullivirasto.


Sillat ja Belennan temppeli
➷ Viherjoen sillat, Belennan temppeli
Ethoran pohjoisen ja eteläisen puolen yhdistävät kaksi jykevää, kivistä siltaa, joiden yli mahtuu jopa kahdet vankkurit rinnakkain. Vilkkaimpina päivinä vartijat joutuvat pysäyttelemään jatkuvasti muualta tulleita ihmisiä, joilla ei ole asiaa joen yli edes kulkuluvalla.
Siltojen välissä sijaitsee kaupungin vanha linna, joka on jo vuosisatoja sitten jäänyt liian pikkuruiseksi kasvavalle kuninkaanhoville, ja luovutettu sen sijaan Belennan papistolle. Belennan temppelissä voikin kuka tahansa pysähtyä rukoilemaan ja lepäämään, ja saada myös kulhollisen kuumaa keittoa.


Ethoran pohjoispuoli
➷ Keisarinnanlinna, Keijutarha, Länsilaita, Pohjoistori, Itä- ja Uhriportit
Kaupungin pienempi pohjoispuoli on väljemmin rakennettu ja toista rantaa vehreämpi monine puutarhoineen. Keskellä sijaitsevalta Pohjoistorilta pääsee paitsi Viherlaaksoon vievälle Pohjoisportille sekä kaupungin kolmannelle linnalle, myös Länsilaidan läpi kulkevaa tietä vanhalle Uhriportille, joka johtaa joenrannan ikivanhalle Belennan uhripaikalle, jossa järjestetään edelleen sekä monia kastajaisia, häitä että hautajaisia.

Keisarinnanlinna on Ethoran kolmesta linnasta uusin, ja sisätiloiltaan upein. Sen, ja nykyiset pohjoispuolen korkeat muuritkin rakennutti yksi maaherroista, joka piti typeryytenä puolustuksen keskittämistä ainoastaan kaupungin eteläpuolelle. Nykyisen nimensä linna on saanut toimiessaan keijukeisarinnan majapaikkana tämän vieraillessa Ethorassa. Toisinaan kuninkaat järjestävät siellä myös komeita tanssiaisia... vaikka osa kaupungin vieraista ei niihin siltojen yli pääsekään.

Komeaa Keisarinnanlinnaa ympäröivissä kortteleissa asuu sekä tilapäisesti että pysyvästi paljon laaksosta tullutta väkeä, ja sitä kutsutaankin nykyään Keijutarhaksi.

Ethoran ulkopuoli

Ethoran merisatama
➷ Ethoran satamatie, Viherjoen alajuoksu, merisatama
Viherjoen vartta seurailevaa Satamatietä pitkin pääsee kärryillä ja kävellen Ethoran merisatamaan, jos nauttii maisemista (tai ei ole varaa jokilaivakyytiin). Kallioiseen rantapoukamaan perustettu satama itsessään ei ole kovin kummoinen, ja sisältää yhä lähinnä varastomakasiineja, kalamajoja sekä jokilaivureiden taloja. Se on kuitenkin riittävän syvä suurillekin laivoille, joilla etenkin rannikon väki saapuu kauppalasteineen.
Kuningas Draguris III on aloittanut merisataman kehitysprojektin... jonka eteneminen tosin riippuu jo seuraavasta kuninkaasta.


Viherlaakso
➷ Viherlaakso, Cennële Setildé, Sharaxë Oru
Viherjoen toisella puolella sijaitsee epäilyttävän vehreän lehtimetsän peittämä Viherlaakso - keijukielellä Cinaregï Xÿ - joka kohoaa loivasti kohti Gienevuorten ja Maailmanrangan risteyskohtaa.
Ethoran pohjoisportilta lähtevää Viherlaakson tietä pitkin pääsee aina Cennële Setildéen, keijujen kaupunkiin, asti - kunhan ei erehdy poikkeamaan tieltä.

Cennële Setildé on rakentunut pienehkön ja peilityynen Hilmë-järven rannalle, jonka tummiin vesiin keijut varoittelevat ulkopuolisia katsomasta tai koskemasta. Ihmissilmin "kaupunki" itse on metsän seassa kaoottinen rykelmä mitä erilaisimpia, puista ja kivistäkin enemmän tai vähemmän tehtyjä ja muotoiltuja asumuksia, joista osa on hyvin vaatimattomia, ja osa - kuten valtavista, elävistä puista muodostuva Keisarinnan palatsi - uskomattoman koristeellisia.

Noin puolimatkassa tieltä voi myös kääntyä pienemmälle sivupolulle, joka vie Ethoran siirtokuntaan. Rakennuksia ei ole vielä kovin paljoa majatalon, siirtokunnan virallisen toimiston ja työläisten asuinrakennusten lisäksi, mutta varovainen kaivostoiminta on silti päässyt jo alkuun. Monet Ethorasta laaksoon kulkevista jäävät mieluusti yöpymään siirtokuntaan useammaksikin päiväksi, sillä etenkin yön pimetessä Vihermetsä koettelee rohkeimpienkin hermoja...

Cennële Setildén jälkeen tie kapenee lähinnä kinttupoluksi, mutta sitä pitkin pääsee silti aivan vuorten kupeeseen. Seikkailunhaluiset voivat tiirailemalla nähdä Sharaxë Orun sylkemän mustan savun kauaskin, mutta kulku tulivuorelle asti on lähes mahdotonta, muutoin kuin siivin.
Syvällä laaksossa sijaitsee myös metsänhaltioiden kätkettyjä kyliä, mutta niiden etsiminen on melkein yhtä huono idea kuin tieltä poikkeaminenkin.


Muu maailma
➷ Mordamir
Koko muu maailma alueineen.
Hallinto
Ethoran nykyistä valtaa pitää edelleen Draguriksen kuningashuone, ja istuva kuningas on kaupungin kyseenalaistamaton yksinvaltias, joka määrää lait ja jolla on lopullinen päätösvalta koko kaupungin asioihin. Kuninkaan palveluksessa on virkamiehiä, sekä alaisuudessaan joukko kaupungin ylimmissä asemissa olevia neuvonantajia, jotka kokoustavat läpi kaupungin käytännön asiat, joista kuningas antaa sitten päätöksensä.
➸ Kuninkaiden neuvonantajat
Käytännössä asioista vastaavat kuninkaan neuvonantajat, joihin kuuluvat aina kuninkaan nimittämät sotamestari (armeijan ylipäällikkö), ylin virkamies (rahakirstun hoitaja) ja ylituomari (oikeuslaitoksen johtaja), sekä rikkaimpien aatelissukujen nimeämät edustajat, kiltojen päämestarit, Belennan ylipappi, Artusius Lupuruksen Ethorassa korkea-arvoisin vihitty, Viherlaakson metsänhaltioiden edustaja, keijukeisarinnan käskynhaltija, ja viimeisimpänä Sharaxë Orun lähettämä tarkkailija.

Järjestelmä on käytännössä sama kuin jo maaherrojen aikana, vaikka hallitsijoiden titteli on vaihtunut, eivätkä kaikki maaherrat kutsuneet Viherlaakson edustajia mukaan (huonoin seurauksin). Heikommat hallitsijat ovat toimineet lähinnä kumileimasimina ja neuvonantajat ovat käyttäneet valtaa näiden ohi, ja vahvemmat - kuten nykyinen kuningas - taas ovat aktiivisesti mukana neuvonpidoissa ja osallisina kaupungin asioihin.
➸ Lista nykyisistä kuninkaista
  • v3035-3067 Draguris I "Vakaa" (vallassa 32 vuotta)
  • v3067-3112 Draguris II "Ovela" (vallassa 45 vuotta)
  • v3112-(3143) Draguris III "Uudistaja" (vallassa 31 vuotta)
➸ Kuninkaan tunnukset
Perinteinen hallitsijan väri on Ethorassa vihreä, ja myös Dragurikset ovat ottaneet sen käyttöönsä. Hallitsijasuvun virallinen tunnus on kultakruunuinen kuningaskalastaja vihreällä pohjalla, sisältäen näin viitteen sekä Joenjumalaan että Auringonherraan.
Ethoran yhteiskuntaluokat
Yhteiskuntaluokat määrittelevät ethoralaisten sosiaalisen aseman, ja vaikuttavat esim. oikeuslaitoksen tuomioihin. Luokkanousut ovat harvinaisia, ja lähes kaikki yläluokkien jäsenet menevät naimisiin yhteiskuntaluokassaan. Alempien luokkien välillä tapahtuu joskus siirtymistä kumpaankin suuntaan, joko avioliittojen, tai ammatinvaihdosten kautta. Joskus myös esim. aatelissuvut syöksyvät köyhyyteen, mutta tällöin näiden nuoret jäsenet yleensä naitetaan ja adoptoidaan muihin sukuihin, ja suvun nimi kätevästi unohdetaan.

Pappiskunnat ovat erityisasemassa, ja käytännössä kuka tahansa mistä tahansa yhteiskuntaluokasta voi jättää oman asemansa ja ryhtyä papiksi, riippuen tosin jonkin verran kyseisen jumalan palvojien omista säännöistä (esim. Belennan papit saavat edelleen harjoittaa ammattia).
➸ Aatelistosta orjiin
Hallinnon jälkeen korkeimmassa asemassa on aatelisluokka, joka koostuu Ethoran vanhoista maanomistajasuvuista sekä Moramin aikana kaupunkiin saapuneista keisarikunnan aatelistosta ja sotilasaatelistosta. Näiden jälkeen parhaimmassa asemassa on kauppiasluokka, jonka rikkaimmat suvut hivottelevat aatelistoa silkalla omaisuudellaan, sekä käsityöläiset, jotka ovat pääosin järjestäytyneet killoiksi, jotka valvovat ketkä saavat harjoittaa ammattiaan kaupungissa. Alimpana yhteiskunnassa ovat "tavallinen väki", eli maanviljelijät (joista suurin osa on aateliston palveluksessa tai torppareita), palvelusväki ja muut sekatyöläiset, sekä pohjalla orjat, saastaisiksi katsottujen ammattien harjoittajat kuten jätteenkerääjät ja huorat, sekä muut yhteiskunnan hylkiöt, joilla ei ole kansalaisoikeuksia.

Kaupungin papistot muodostavat paitsi pappisluokkansa, myös sen sisällä oman jaottelunsa, jossa vähäisemmät papistot ovat heikoimpia, ja Belennan papit ja Artusius Lupuruksen palvojat vahvimpia. Ethorasta löytyy myös sotilassukuja, jotka ovat saattaneet palvella kuninkaita ja maaherroja sukupolvia, mutta eivät ole kerryttäneet suurta varallisuutta.
➸ Kansalaisoikeudet
Ethoran kaupunkilaisilla ja sen hallintaan kuuluvilla alueilla asuvilla katsotaan olevan kuninkaan myöntämät kansalaisoikeudet. Nämä takaavat, että kansalaiset saavat kulkea ilman korotettuja tullimaksuja Ethoran kaupunkiin ja joen yli, saavat harjoittaa ammattiaan kiltojen alaisina, voivat hakea oikeutta kuninkaan oikeuslaitokselta ja rikoksissa tuomitaan oikeuslaitoksen alaisina, eivätkä voi tulla orjuutetuiksi Ethoran alueilla, mutta myös vaativat vastineena, että kansalaiset maksavat veronsa kuninkaalle ja noudattavat tämän lakeja.

Kansalaisoikeudet voi saada, jos syntyy Ethorassa, jos jompikumpi vanhemmista on Ethoran kansalainen, tai jos maksaa kaksi vuotta veroja kuninkaalle ja hakee sitten kansalaisuutta, tai jos kuningas itse myöntää kansalaisoikeudet jollekulle.

Viherlaakson väellä ei ole Ethoran kansalaisoikeuksia, mutta voimassaolevan sopimuksen mukaisesti ollessaan kaupungin alueella nämä noudattavat kuninkaan lakeja, maksavat alennettuja tullimaksuja ja voivat hakea oikeutta kuninkaan oikeuslaitokselta. Rikoksiin syyllistyneet kuitenkin luovutetaan keijukeisarinnalle tuomiota varten, ja Sharaxë Orun väellä on täysi vapautus kaikista tullimaksuista, sekä erityisoikeus oleilla kaupungissa molemmin puolin jokea ilman, että kaupunginvartiosto puuttuu näiden tekemisiin. Osana sopimusta lohikäärmeet eivät saa kuitenkaan saapua kaupunkiin käärmemuodossaan tai palata sen muurien sisäpuolella oikeaan hahmoonsa.
➸ Kuninkaanpäivä
Kuninkaanpäivä on jokaisen kuukauden kolmanneksi viimeinen päivä, jolloin jokaisella Ethoran laillisella kansalaisella on oikeus tuoda asiansa suoraan kuninkaalle. Käytäntöön liittyy kuitenkin iso liuta rajoituksia, sillä ensinnäkin jokaisen halukkaan on ilmoittauduttava asiasta vastaavalle virkamiehelle kolme päivää etukäteen. Koska tulijoita on usein myös valtava määrä, osa ei koskaan ehdi kuninkaan eteen, ja joutuu yrittämään uudelleen seuraavana kuninkaanpäivänä. Kuninkaanpäivä saatetaan aina myös perua ilman annettua syytä.

Päästessään kuninkaan eteen kaikkien tulee esittää asiansa, ja odottaa sitten kuninkaan tuomiota. Yleisesti Dragurikset ovat olleet hyvin armollisia päätöksissään, ja korjanneet jopa lakeja ilmituotujen puutteiden vuoksi. Jos kuningas kuitenkin katsoo, että asia oli ajanhaaskausta, sen esittäjä raahataan pois ja ruoskitaan hallitsijan turhasta vaivaamisesta. Näin tosin käy lähinnä, jos kyseessä ovat pikkumaiset riita-asiat.

Tapa tuli Ethoraan Moramin mukana, ja aiemmin kuninkaanpäivä tunnettiin Oikeudenpäivänä, jolloin maaherra saattoi kuunnella kansalaisten asioita.

Kaupungin historia
➸ Ethoran perustajat
Viherjoen vartta asuttanut joenvarrenväki perusti aikoinaan Ethoran kaupungin joen parhaalle ylityspaikalle. Ethora kasvoi vähitellen, toimien kauppapaikkana Viherlaakson ja muualta tulevan väen välillä, ja levittäen hallintansa koko joenvarreen eteläpuoleen aina mereltä Maailmanrangalle asti.
Ajan myötä Ethoran hallitsijoista tuli kuninkaita ja kuningattaria, ja valtansa voimakkaimpana sukuna onnistui vakiinnuttamaan Dragurin kuningashuone, joka piti kaupunkia hallinnassaan aina Moramin keisarikunnan voittoon asti.
➸ Moramin hyökkäys
Noin kolmesataa vuotta sitten Moramin armeijat saapuivat piirittämään Ethoran eteläpuolta. Vaikka jo silloin molemmin puolin levinnyt kaupunki olisi pystynyt pitkittämään piiritystä Viherjoen turvin, ymmärsi silloinen kunigatar Hythe II "Viisas" Dragur joen toiselle puolelle jäämisen lopulta vain näivettävän Ethoran, kun keisarikunta ottaisi joka tapauksessa koko joen eteläpuolen hallintaansa.
Vaikka Belenna pystyi pitämään ihmisarmeijat toisella puolellaan, joen voimat eivät myöskään riittäneet loputtomiin estämään Auringonherran voimakkaita haltiamaageja ylittämästä.
Kun Joenjumala uhkasi itse repiä molemmat siltansa väkeään suojellakseen, luopui kunigatar Hythe aseista, ja neuvotteli sen sijaan ehdot Ethoran antautumisesta. Sopimuksen myötä kaupunki alkoi maksaa veroa keisarikunnalle, ja sen hallinto siirtyi kunigashuoneelta kokonaan Moramin nimittämälle maaherralle.
➸ Maaherrojen aika
Ethora ehti kuulua Moramin hallintaan noin 180 vuotta, ja kasvoi keisarikunnan vaurauden myötä uuteen loistoonsa. Tänä aikana Moramin valtakieli ja kirjoitusmerkit levisivät kaupunkiin, ja syrjäyttivät sekä joenvarrenväen kielen että keijujen merkit, joilla sitä kirjoitettiin. Myös Moramin pääjumaluus Artusius Lupurus nousi melko nopeasti Joenjumalan ohelle kaupungin valtajumalaksi. Mahtava Auringonherra ei kuitenkaan onnistunut koskaan syrjäyttämään Belennan palvontaa tai viemään täysin tämän papiston valtaa kaupungissa, Joenjumalan edelleen kontrolloidessa ylitystä sekä nopeinta kulkua mereltä kaupunkiin.
➸ Uudet kuninkaat
Keisarikunnan romahdukseen johtavan sisällissodan alkaessa kaupungin silloinen maaherra Tirrus Umbarius julisti itsensä nopeasti kuninkaaksi, värväsi kaikki alueen sotavoimat alaisuuteensa avokätisellä palkkauksella ja lupauksilla, ja sai tilanteen nopeasti vakiintumaan ilman suurempaa verenvuodatusta ja valtakamppailua Ethoran sisäisesti.
Umbarius nai yhden kaupungin vanhimman aatelissuvun tyttäristä ja otti nimen Draguris I, jääden historiaan järkevänä ja kohtuullisena hallitsijana. Draguris I:n poika ja seuraava kuningas Draguris II kastettiin Belennalle, ja näin Ethoran toinen dynastia sai Belennan papiston sekä jokivarren tavallisenkin väen täyden tuen.
➸ Kiriumin sota
Viereisistä valtakunnista itsensä keisarikunnaksi julistanut Kirium yritti toistaa Moramin teot ja ottaa Ethoran hallintaansa noin 35 vuotta sitten. Tällä kertaa kuningas Draguris II "Ovela" kuitenkin pyysi nöyrästi apua keijukeisarinnalta, joka taas sai Kimiariksen, suurimman ja vanhimman Sharaxë Orun lohikäärmeistä, laskeutumaan vuorilta. Näin Ethoran asukkaat saivat katsella turvallisesti kaupungin muureilta, kun Sharaxë Orun matriarkka poltti suurimman osan Kiriumin armeijaa elävältä, jättäen jälkeensä vain Auringonherran suojelemat papit - näky, josta sitä todistaneet edelleen kertoilevat.
Sotajoukkojen menetys sai Kiriumin romahtamaan sisäisesti (Moramin jälkiä seuraten), ja sen pääkaupunki poltettiin ja alueet päätyivät naapuriensa valtaamiksi. Sana Ethoran edustan tapahtumista kantautui muidenkin lähialuiden kuninkaiden korviin, eikä uusia yrittäjiä ole sen jälkeen näkynyt...

Viherlaakso ja Ethora
Ethoran asukkailla on kaupungin perustamisesta asti ollut melko läheiset välit joentakaisen keijuväen kanssa; syntyihän koko kaupunkikin mahdollistamaan kulun ja kaupankäynnin joen yli. Keijut kutsuvat kaupunkia yhä myös nimellä Tasat Alteesa ('Tasat.Alte-sa') - joen alajuoksun valtakunta.
Kiistat alueista, laeista tai muistakin asioista ovat olleet harvinaisia ja lyhytaikaisia, ja suurimmat niistä johtuivat Moramin keisarikunnan hallinnosta, jonka määräämät maaherrat eivät aina suhtautuneet laaksonväkeen kunnioittavasti.

Nykyisellään keijujen - ja Viherlaakson - hallitsijalla on paljon valtaa joen pohjoispuolisessa Ethorassa, ja tämä saa myös osansa tullimaksuista tribuutteina.
➸ Suhteiden nykytila
Myönnytykset ja kompensaatiot ovat paikanneet huonojen maaherrojen aiheuttamaa raivoa, ja tämänhetkisten kuninkaiden aikana Ethora on kyennyt ulottamaan valtaansa pidemmällekin Viherlaaksoon, kun kuningas Draguris III on rakennuttanut vähitellen siirtokuntaa Gienevuorten juurelle. Keisarinnan suostumuksella alueelta on alettu louhia vuorenkylkien jalometalleja, hyvässä keskinäisessä ymmärryksessä, ettei mikään Ethoran toiminta saa kuitenkaan häiritä metsää liiaksi.

Keijuja asuu pysyvästi Ethorassa, mutta keijukeisarinnan määräyksestä nämä saavat ainoastaan vierailla joen eteläpuolella, ja tarvitsevat siihenkin erillisen kulkuluvan - toisin kuin metsänhaltiat ja Sharaxë Oru. Ethoralaisten suhde metsänhaltioihin on kuitenkin pysynyt keijuja etäisempänä, sillä nämä pitäytyvät mielummin omillaan. Suhteet Sharaxë Orun pelättyyn väkeen puolestaan hakevat vieläkin muotoaan.
Vakituisina asukkainakaan laaksonväki ei kuulu Ethoran kuninkaan alaisuuteen, eivätkä maksa tälle veroa.
Ethoran viikonpäivät ja kuukaudet
➸ Viikonpäivät
1. Auringonpäivä Artusius Lupuruksen rukouspäivä
2. Joenpäivä Belennan rukouspäivä
3. Rauhanpäivä
4. Tulenpäivä Artusius Lupuruksen uhripäivä
5. Viidennesten päivä Belennan uhripäivä
6. Perustajainpäivä Ethoran päivä
7. Levonpäivä
➸ Kuukaudet
3 talvikuukautta (joulu-tammi-helmi)
lumenkuu (vuoden viimeinen kuukausi), hiljaisuuden kuu (vuoden ensimmäinen kuukausi), odotuksen kuu

3 kevätkuukautta (maalis-huhti-touko)
kevätkuu, tulvakuu, kylvönkuu

3 kesäkuukautta (kesä-heinä-elo)
tulenkuu (Artusius Lupuruksen kuukausi), kuivakuu, sadonkuu

3 syyskuukautta (syys-loka-marras)
viidennesten kuu (Belennan kuukausi), sateiden kuu, pimeän kuu
Rikos ja rangaistus
Ethoran oikeuslaitos toimii kuninkaan käskyvallan alaisuudessa, ja siihen kuuluu virkamiehiä, tuomareita ja pyöveleitäkin. Rikostapauksissa kaupunginvartijat etsivät ja vangitsevat tekijät, ja keräävät mahdolliset todisteet. Silminnäkijät voivat kertoa näille tiedoistaan, mutta niiden perusteella ei voida tuomita, elleivät silminnäkijät kerro niitä omin sanoin tuomareille.

Rikostapaukset annetaan tuomareille, jotka päättävät oman harkintansa mukaan oikeudenkäynnin järjestämisestä sekä määrättävistä rangaistuksista. Tyypillisiä rangaistuksia pienistä rikkeistä (näpistykset jne.) ovat sakot ja jalkapuu, vakavammista (murhat jne.) ruoskinta, vankeus ja hirttäminen.
➸ Rikosten vakavuus ja yhteiskuntaluokkien vaikutus
Jos rikollinen kuuluu alempiin yhteiskuntaluokkiin, todisteet ovat selvät ja rikkeet pieniä, nämä yleensä antavat tuomionsa ja määräävät rangaistukset ilman muuta käsittelyä.
Tällaisia pieniä tuomioita voidaan määrätä myös, jos rikoksentekijää ei ole saatu kiinni, jolloin etsintäkuulutettu kiinni jäädessään joutuu kärsimään rangaistuksensa suoraan.

Tyypillisiä rangaistuksia ovat sakot, vankeus ja häpeärangaistukset (kuten jalkapuu), ja omaisuusrikoksissa täytyy hyvittää sakkojen lisäksi menetetyn omaisuuden hinta.

Jos rikokset ovat merkittävämpiä (arvotavaroihin kohdistuvia varkauksia, murhia, raiskauksia, veronkiertoa jne.), järjestään oikeudenkäynti, jossa rikoksentekijää vastaan nostetaan syytteet, esitetään todisteet ja tämä saa mahdollisuuden puolustaa itseään.

Tyypillisiä rangaistuksia ovat ruoskinta, hirttäminen, vankeus, pakkotyö rikoksen sovittamiseksi, kansalaisoikeuksien menettäminen ja karkoitus kaupungista.

Jos rikoksentekijät tai uhrit ovat aatelisia, kuninkaan virkamiehiä yms., tuomarit käyvät tapaukset läpi, ja oikeudenkäynti käydään kuninkaan oikeutta käyttävän ylituomarin edessä, tai vakavimmissa rikoksissa (kuten maanpetoksissa ja murhissa), suoraan kuninkaan edessä, joka päättää tuomiosta.

Tyypillisiä rangaistuksia ovat karkoitus kaupungista, koko omaisuuden takavarikko, vankeus, mestaus ja joskus myös tuomitseminen tarkoituksellisen häpeällisesti ruoskittavaksi, jalkapuuhun tai hirteen. Jos rikoksista tuomitaan kuninkaaseen kohdistuvina (esim. kuninkaalta varastaminen), niistä rangaistus on lähes aina kuolemantuomio pyövelin mestaamana.

Jos rikoksena on jumalanpilkka, tai rikokset kohdistuvat pappeihin, temppeilihin yms. jumalille kuuluviin asioihin, oikeuslaitos kysyy kyseisen pappiskunnan mielipidettä, ennen kuin tuomarit määräävät rangaistuksen tai luovuttavat rikolliset pappiskunnalle jumalten tuomiota varten.
➸ Rikolliset papit
Jos papit (tai vastaavat jumalanpalvelijat) syyllistyvät mihin tahansa rikoksiin, Ethorassa on tapana antaa Belennan päättää rangaistuksesta - eli vangita nämä, ja heittää sillalta jokeen. Koska useimmat jumalat kieltävät papeiltaan rikosten tekemisen, muut jumalat hyväksyvät tämän, vaikka saattavat rangaista näitä tämän lisäksi itsekin.

Koska Belenna on varsin kohtuullinen jumala, yleensä tämä ei hukuta pappeja kovin pienistä rikkeistä, mutta parhaimmillaan koko matka kaupungista merelle joen vuolaan virtauksen riepoteltavana on koettelemus kenelle hyvänsä... ja tietenkin on kuolevaisten oma ongelma selvitä takaisin rannalle merestä, jonka suistoon Belennan alue loppuu.
➸ Kaksintaistelut ja laillinen kosto
Tietyissä tapauksissa tappaminen ei ole laitonta tavallisille kansalaisillekaan. Erilaisissa riitatilanteissa molemmat osapuolet voivat yhteistuumin hakea lupaa lailliseen kaksintaisteluun, ja jos sen seurauksena jompikumpi (tai molemmat) osallisista kuolee, vammautuu tai muuten kärsii pysyvästi, ketään ei tuomita rikoksesta vaikka omaiset valittaisivatkin. Virkailijat ovat melko leväperäisiä luvan myöntämisessä, joten syyt kaksintaisteluun eivät aina ole kummoisia. Tuomion voi kuitenkin saada, jos joku sivullinen loukkaantuu, tai jonkun toisen omaisuutta tuhotaan.

Ethoran kansalaisten on myös mahdollista hakea kuninkaalta eli oikeuslaitoksen kautta lupaa "lailliseen kostoon". Tätä tapahtuu lähinnä, jos vakavaan väkivallantekoon tai murhaan syyllistynyttä rikollista ei ole löydetty, ja uhri tai tämän omaiset uskovat itse löytävänsä tämän varmemmin, tai epäilevät esim. oikeuslaitoksen tai kaupunginkaartin tahallaan kieltäytyvän ottamasta tätä kiinni. Laillisen koston on tarkoitus kontrolloida omankädenoikeutta tapauksissa, joissa se on erityisen todennäköistä.
➸ Laillisen koston ehdot ja toteutus
Luvan saamiseksi täytyy olla selvää näyttöä rikoksesta ja rikoksentekijän henkilöllisyydestä, rikoksen tapahtumahetkestä täytyy olla kulunut vähintään kuukausi, rikoksen tulee olla niin vakava, että siitä voidaan tuomita kuolemaan, rikollisesta täytyy olla voimassaoleva etsintäkuulutus, eikä tämä voi olla jo vangittuna tai rangaistavana. Aikaisemmin rikoksentekijä ei saanut olla myöskään aatelinen. Kuningas Draguris II kuitenkin muutti säädöstä, kun eräs aatelissuku suojeli sukuunsa kuuluvaa sarjamurhaajaa.

Lupapaperi myönnetään aina määräajaksi (yleensä vuosi), ja sen puitteissa määritellään tarkasti, mitä kosto saa sisältää. Yleensä sallitaan vain murhaajan tai raiskaajan tappaminen puukottamalla tai muulla astalolla. Jos määräaika kuluu umpeen tai oikeuslaitos saa rikollisen kiinni, lupa vanhenee. Jos kosto toteutuu, tekijät joutuvat esittämään laillisen lupansa, jonka oikeellisuus varmistetaan oikeuslaitoksen arkistoista. Jos lupa todetaan päteväksi ja kosto on toteutunut sallituissa rajoissa, ketään ei rangaista.

Laillinen kosto on sallittu monissa Moramin kulttuuripiirin valtakunnissa, ja usein muidenkin kuninkaiden myöntämät luvat hyväksytään Ethorassa, jos ne vaikuttavat päteviltä ja esitetyt syyt todellisilta, eikä rikoksentekijä ole kaupungin kansalainen.
➸ Laaksolaisten rikokset
Jos Viherlaakson metsänhaltiat tai keijuväki jäävät kiinni rikoksista Ethorassa, nämä luovutetaan keijukeisarinnan virkaatekeville ja raahataan tämän eteen tuomittaviksi. Tällöin nämä joutuvat selittämään omin sanoin, mitä ovat tehneet ja miksi, ja keijukeisarinna päättää rangaistuksesta. Metsänhaltiat luovutetaan yleensä näiden omille heimoille tuomittaviksi, mutta joskus keisarinna päättää rankaista näitä ensin itsekin.

Jos rikokset kohdistuvat laaksonväkeen, keijukeisarinna vaatii joskus saada päättää rangaistuksesta. Yleensä kuninkaat suostuvat, sillä hyvät välit laaksolaisiin katsotaan tärkeämmiksi kuin rikollisten oikeudet.

Sharaxë Orun väki kuuluu erillisen sopimuksen piiriin, eikä näitä Ethorassa voida tällä hetkellä pidättää tai syyttää rikoksista. Epäiltäessä lohikäärmeiden tehneen laittomuuksia, kaupunginvartioston tai oikeusvirkailijoiden täytyy toimittaa kirjallinen raportti keijukeisarinnan käskynhaltijalle, joka ilmoittaa siitä eteenpäin miten parhaaksi katsoo. Jos raportti on aiheellinen ja tieto kulkeutuu Sharaxë Oruun, matriarkka Kimiaris rankaisee sukulaisiaan ankarimman kaavan mukaan.

Kielet
Kaupungin nykyinen valtakieli on entisen Moramin keisarikunnan kieli, anlis, jota kutsutaan myös kauppakieleksi, moraminkieleksi ja joskus myös yleiskieleksi. Suurin osa ethoralaisista puhuu sitä äidinkielenään, ja lähes kaikki kaupunkiintulijat vähintään osaavat sitä. Moraminkieltä kirjoitetaan sen omilla kirjoitusmerkeillä, jotka levisivät Ethoraan kielen mukana.
➸ Muut kielet Ethorassa
Belennan papit käyttävät yhä rituaaleissaan vanhaa joenvarrenväenkieltä (ilinni Ilin-i), jonka Moramin valtakieli syrjäytti. Sitä puhutaan edelleen myös joissakin joen yläjuoksun syrjemmissä kylissä.

Viherlaaksosta tulevat keijut sekä Sharaxë Orun lohikäärmeet puhuvat äidinkielenään keijukieltä (cesïe Cesïe, myös "Miri Maen kieli"), jota kirjoitetaan sen omilla kirjoitusmerkeillä, laaksonväen kirjoituksella eli keijukirjoituksella, jolla tavattiin kirjoittaa myös joenvarrenväen kieltä. Myös monet ethoralaiset osaavat sitä oltuaan näiden kanssa pitkään tekemisissä.

Metsänhaltiat käyttävät edelleen vanhaa haltiakieltä (é sylphe téris) merkistöineen, jonka murteita puhuvat yleensä myös muualta tulevat haltiat. Suurin osa heistäkin puhuu kuitenkin sekä anlisia että keijujen kieltä.

Kaupunkiin saapuvat maagit käyttävät loitsuissaan useimmin kuunkieltä, eli taikuuden kieltä (aiselin AiseliN), jota kirjoitetaan kuunjumalten merkeillä, joita muut kuin maagit eivät tunne.

Nykyisin kaduilla saattaa kuulla myös entistä enemmän rannikon ihmisten kieltä (solte-t), sekä pohjoista kääpiöiden kieltä (rowach). Yleensä näiden puhujat osaavat kuitenkin anlisia, joten kielten asema on Ethorassa yhä marginaalinen.
Nimet
Tyypillisesti ethoralaisilla on vähintään yksi etunimi, mutta kaikilla ei ole vieläkään sukunimeä, jolloin näitä kutsutaan joko ammatin tai asuinpaikan mukaan. Kaikki kansalaiset ja muut veronalaiset asukkaat kirjataan nimillään kaupungin verokirjoihin, mutta osa esim. syrjäkylillä syntyneistä ei koskaan päädy mukaan.
➸ Nimien tyylit
Alkujaan joenväenkieliset nimet ovat usein yksi- tai kaksitavuisia, kun taas Moramin myötä tullut nimistö on usein kolmetavuista tai pidempää.

Belennan palvojille on tavallista nimetä vähintään viides lapsi Joenjumalan kunniaksi, ja Auringonherran palvojat mieluusti antavat etenkin voittamiseen viittaavia nimiä. Jumalien vakiintuneiden nimien antamista pidetään yleisesti epäkunnioittavana, joten nimet tyypillisesti vain mukailevat jumalien nimiä tai liittyvät jollaintapaa näiden alueisiin.
Sotavoimat
Ethoran kuninkaiden alaisuuteen kuuluu aina sotajoukkoja, joista pääosan sijoituspaikka on itse kaupunki. Kaikkia sotilaita ja kaupunginvartijoita johtaa sotamestari eli armeijan ylipäällikkö, jonka istuva hallitsija valitsee, ja joka vastaa toimistaan suoraan kuninkaalle. Kaupungin aatelistolla ei ole omia sotilaita, vaan kaikki sotavoimat kuuluvat hallitsijalle, joka verottaa aatelistoa näiden maiden suojelemisesta. Useimmat armeijan päällystöstä ovat kuitenkin aatelissukujen miehiä, ja monet suvut laittavat poikansa armeijaan kasvamaan.

Varsinainen armeija koostuu kahdesta, milloin tahansa sotaan valmiista osasta, jossa palvelee paljon aatelisia ja muuta ylimystöä:
➸ Rajapartiot ja Linnanvartiosto
Rajapartiot vartioivat joenvarren eteläpuolista maaseutua, ottavat kiinni rikollisia, tappavat demoneja ja muita hirviöitä, ja sodan tullen ovat ensimmäisiä kohtaamaan vieraat armeijat. Rajapartiot tunnistaa kuninkaan lipusta.

Linnanvartiosto suojelee Ethoran linnoja ja partioi kaupungin lähistöllä, sekä auttaa myös tarvittaessa kaupunginvartijoita. Kuninkaankaartiksi tai -ritareiksi kutsutaan linnanvartioston joukko-osastoa, jonka kuningas nimittää henkivartijoikseen. Linnanvartioston tunnistaa vihreistä viitoista, ja kuninkaan tunnuksesta haarniskoissa. Kuninkaanritareilla on viitoissaan lisäksi hopeiset soljet sekä hopeakirjailua.
Armeijan lisäksi kuninkaalle kuuluu joukkoja, jotka eivät ole suoraan sotavalmiita, vaan vastaavat arkisemmista käytännönasioista. Sodan tullen nämä joukot lasketaan kuitenkin nopeasti varusteltaviin:
➸ Kaupunginvartijat, tullimiehet ja veronkerääjät
Kaupunginvartijat (kaupunginvartiosto) vartioivat kaupunkia sekä sen portteja ja muureja, pitävät yllä yleistä järjestystä ja ottavat kiinni rikollisia kaupungin sisäpuolella. Kaupunginvartijat tunnistaa vihreistä kilvistä ja takeista, joissa on kuninkaan tunnus.

Tullimiehet vartioivat Ethoran siltoja sekä kaupungin että merenrannan satamia, ja keräävät kaikki tullimaksut. Tullimiehet tunnistaa sinisistä takeista, joissa on kuninkaan tunnus.

Veronkerääjät liikkuvat kaikkialla joenvarren maaseudulla sekä itse kaupungissa, ja keräävät kuninkaan veroja, sekä selvittävät veronkiertoa ja pidättävät veronkiertäjiä. Veronkerääjät tunnistaa mustista takeista, joissa on kuninkaan tunnus.
Joen pohjoispuolella kuninkaan joukkoja on ainoastaan kaupungissa ja sen välittömässä läheisyydessä, kuten vanha sopimus keijujen hallitsijoiden kanssa määrittelee. Tällä hetkellä metsänhaltiat ja Sharaxë Orun väki vastaavat Viherlaakson turvallisuudesta miten mielivät.

Tullimiehet valvovat Ethoran siltoja, ja ylittämiseen tarvitsee erillisen kulkuluvan. Tullimaksut kerätään kuitenkin jo kaupungin porteilla.
➸ Joen ylittäminen
Luvan voi lunastaa tullimiesten eteläpuolisesta virastorakennuksesta, jossa kirjanpitäjä kirjoittaa hakijan nimen lupalappuun ja lyö siihen tullin virallisen sinetin. Belennan palvojille ja ei-ihmis-kansalaisille paperi maksaa vain 2 vaskea, mutta muualta tulleet joutuvat parhaillaan pulittamaan 10 teräksistä. Lupaa ei tarvitse esittää kulkiessa takaisin siltojen yli, ja sama paperi kelpaa kunnes kuluu lukukelvottomaksi tai sinetti hajoaa.

Vain Belennan papit saavat virallisesti kulkea sillan yli ilman kulkuluvan esittämistä, mutta käytännössä useimmat tullivartijat laskevat tuntemansa paikalliset yli ilman sen suurempaa säätämistä kaikkien ajan ja vaivan säästämiseksi. Useimmat vartijat eivät ole muutenkaan kovin virkaintoisia siltojen vahtimiseen, joten lupapaperi on enemmän muodollisuus, jolla kerätään rahaa kuninkaan kassaan ja yritetään välttää turhia hukkumisia.

Laaksonväki
Metsänhaltioiden ja Sharaxë Orun ei tarvitse maksaa erillistä lupaa siltojen ylittämiseen, mutta näiden kuuluu hakea paperi tullin pohjoispuolisesta virastosta, jotta pääsevät ongelmitta takaisinpäin (tai joutuvat maksamaan kuten muutkin). Keijukeisarinnan määräyksestä tullimiehet eivät tällä hetkellä myönnä lupia keijuille, vaan nämä joutuvat pyytämään niitä omalta, keisarinnan nimittämältä tulliasioidenhoitajalta, joka haastattelee hakijat varmistaakseen näiden valmiudet selviytyä joen toisella puolella. Ethoran tullimiehillä on myös tiukat ohjeet pysäyttää kaikki siltoja ylittävät keijut, ja tarkistaa näiden luvat; toisinaan jonkun näistä onnistuu silti pujahtaa vartijoiden ohi muotoaan muuttamalla.

Ihmiset
Ihmisille ei myönnetä lainkaan kulkulupaa, jos nämä eivät kuulu Belennan palvojiin. Tulli ei kuitenkaan erityisemmin viitsi valvoa, jos joku valehtelee aiheesta.

Aina toisinaan joku muualta tulleista ihmisistä yrittää sillan yli väärennetyllä, varastetulla tai valehtelemalla ostetulla luvalla, tai jopa vain syöksyy vartijoiden ohi; nämä eivät kuitenkaan pääse tavallisesti kuin puolimatkaan ensimmäistä siltaa, ennen kuin Belenna pyyhkäisee aaltonsa sen yli ja vie typerykset mukanaan. Tämä aiheuttaa usein muillekin haittaa, sillä sillan ollessa täydempi kulkijoista kaikki vähintään kastuvat, ja välillä osa huuhtoutuu myös veteen. Joki kuitenkin laskee nämä yleensä turvallisesti rantaan melko lähelle kaupunkia... joskin kantamusten ja kadonneiden tavaroiden saamiseen takaisin joesta tarvitsee Belennan pappien apua.

Pedonkirotut
Pedonkirotuille ihmisille yleensä myydään kulkulupa, jos nämä vain uskaltavat hakea sitä osin muotoaan muuttaneena; kenties näiden epäonneksi Belenna lakkaa laskemasta kirottuja ihmisiksi.
Kaupankäynti
Ethora on perustamisestaan asti ollut ennen kaikkea kauppapaikka, ja kaupunki on hyötynyt suuresti paitsi omasta kaupankäynnistään Viherlaaksoon, myös toimimalla kohtauspaikkana muulle väelle tulla tekemään kauppaa laaksolaisten kanssa. Nykyiset kuninkaat ovat kerryttäneet massiivisen omaisuuden etenkin tullimaksuilla, ja kaupunki on kukoistanut vaikka etelämpänä sisämaassa on epävakaista.

Moramin lopun jälkeen rannikon ihmiset ovat alkaneet saapua yhä suuremmissa määrin Ethoraan vaurautensa kasvaessa; eivät ainoastaan käydäkseen kauppaa laaksolaisten kanssa, vaan myös pohjoisen Maailmanrangan kääpiöiden, sillä Ethoralla on näitä lähin satama Maailmanrangan länsipuolella.
Juhlia
Ethorassa vietetään vuodenkierron mukaan yleisesti sekä Auringonherran että Joenjumalan tärkeimpiä juhlia, ja tyypillisimmin sekä häitä että hautajaisia juhlitaan myös jommankumman jumalan perinteitä seuraten. Muiden vähemmän palvottujen jumalien papit saavat järjestää tilaisuuksiaan lakien puitteissa, mutta niitä ei huomioida virallisesti.

Belennan tärkeimmät vuodenkierron juhlat ovat Kevätrukous sekä Sadonkorjuun Viidennekset; Artusius Lupuruksen taas keskikesän Auringonjuhla, sekä keskitalven Pimeänkarkoitus. Belennan nimissä järjestetään myös paljon Kastajaisia, joissa yleensä juuri puhumaan oppineet lapset viedään joelle ja esitellään Belennalle. Samankaltaisia kastajaisia järjestetään myös aikuisille käännynnäisille, mutta niihin kuuluu myös rituaali viidennesten uhraamiseen.
➸ Häät
Ethorassa häät ovat paitsi jumalten edessä annettu lupaus viettää loppuelämänsä yhdessä, myös juridinen sopimus. Kaikkien jumalten palvojien avioliitot kirjataan verokirjoihin, ja avioituneiden tarvitsee maksaa vähemmän veroa. Lain edessä ja Auringonherran tapojen mukaan parit voivat erota, jos nainen pettää miestään, tai mies pahoinpitelee vaimoaan, mutta kaikki jumalat eivät salli lainkaan avioeroja (Belenna sallii kaikki erot, vaikka laki ei niitä tunnistaisi).
Yleensä häät järjestetään tulevan aviomiehen jumalan tavoilla, ja joskus myös toisen kerran tulevan vaimon jumalan tavoilla. Joskus haetaan vain molempien jumalien siunaukset näiden papeilta, ja järjestetään suuret yhteiset pidot.
➸ Häät Belennan tavoin
Belennanpalvojien häitä vietetään joenrannalla. Pappi siunaa tulevan avioparin matalassa rantavedessä, jonka jälkeen nämä kahlaavat käsi kädessä vyötäisiään myöten jokeen, syleilevät toisiaan tiukasti ja sukeltavat sitten yhdessä hetkeksi pinnan alle. Jos Belenna ei vedä paria erilleen, tämän katsotaan antaneen siunauksensa. Jos pari kuitenkin joutuu eroon toisistaan, katsotaan Joenjumalan ilmaisseen tahtonsa, ja avioliitto perutaan.
Kun vastanaineet kahlaavat läpimärkinä takaisin rantaan, sukulaiset kaappaavat molemmat käsiinsä, ja nämä kannetaan hääpitoihin.
➸ Häät Artusius Lupuruksen tavoin
Auringonherran palvojien häissä tuleva pari polvistuu alttarille keskipäivällä, ja tuleva aviomies uhraa ensin kultakolikon (tai muun arvoesineen, jos on liian köyhä), ja tuleva aviovaimo sitten hopeisen. Tämän jälkeen pappi tai munkki pyytää Auringonherran siunausta, ja tuleva pari sytyttää yhdessä kynttilän tai soihdun, jonka vaimo ottaa kantaakseen, ja mies kantaa vaimonsa temppelistä suvun järjestämiin pitoihin (joskus tosin pariskunta vain kävelee sylikkäin), jossa tulella sytytetään kokko, jota sitten ruokitaan niin, että se palaa seuraavaan auringonnousuun asti.
➸ Hautajaiset
Belennanpalvojien perinteinen hautaus tapahtuu yksinkertaisesti luovuttamalla ruumiit joelle. Seremoniassa omaiset ensin viettävät päivän surujuhlaa, jossa muistellaan kuollutta, syödään ja juodaan, ja pestään ja puetaan ruumis, joka sitten kannetaan illan pimetessä rannalle. Ruumiit lasketaan matalaan rantaveteen, jossa pappi ensin siunaa ne, ja vetää sitten mukanaan syvemmälle jokeen, kunnes Belenna ottaa ne mukaansa ja kadottaa iäksi.

Auringonherran palvojien hautaustavassa ruumiit poltetaan, kun aurinko on laskenut. Aamun sarastaessa kourallinen tuhkaa heitetään tuuleen, jonka jälkeen vietetään hautajaispitoja, jotka huipentuvat keskipäivällä auringon ollessa korkeimmillaan, jolloin kuolleen sielu on viimein päässyt Artusius Lupuruksen pitopöytään. Auringon laskiessa heitetään toinen kourallinen tuhkaa iltatuuleen, ja loput tuhkat haudataan.

Nykyisin Ethorassa hautajaisia vietetään myös sekoituksella molempia tapoja: ruumis yleensä pestään ja puetaan kuollutta muistellen, poltetaan sitten yön kuluessa, ja aamun koitteessa tuhkat sirotellaan jokeen ja vietetään pitoja keskipäivään.

Jos omaisia ei ole tai muusta vastaavasta syystä (joskus myös jos omaiset ovat liian köyhiä), ruumiit luovutetaan kuolleen palvoman jumalan papeille, jotka hautaavat ne tapojensa mukaan. Tunnistamattomat ruumiit luovutetaan Ethorassa Belennan papeille, jotka hautaavat ne perinteisellä tavalla.
➸ Vuodenkierron suuret juhlat
Kevätrukous on Belennalle omistettu kevään juhla, jota vietetään, kun lumi alkaa sulaa. Juhlassa kokoonnutaan joenrantaan, annetaan uhreja jokeen ja rukoillaan mm. vähäisiä kevättulvia, sekä kosteaa kesää, jotta joen vesi kastelisi viljelykset.

Sadonkorjuun Viidennekset on Belennalle omistettu sadonkorjuun juhla, jota vietetään, kun viimeisetkin viljat on puitu. Juhlassa Joenjumalalle uhrataan tälle kuuluva viidennes sadosta (ja hurskaimmat koko omaisuudestaan, joka on kertynyt vuoden aikana, jos sitä ei ole uhrattu jo aiemmin).

Auringonjuhla on Artusius Lupuruksen kunniaksi vietetty keskikesän juhla, jossa järjestetään suuret pidot ja pidetään koko päivä pitkiä puheita Auringonherran kunniaksi. Usein suurissa kaupungeissa järjestetään myös turnajaiset, ja temppeleihin saatetaan lahjoittaa patsaita sekä ylistyslaattoja.

Pimeänkarkoitus on keskitalven juhla, jossa rukoillaan Auringonherraa voittamaan talven pimeys ja tuomaan kevät. Juhla aloitetaan auringon laskiessa, jolloin sytytetään mahdollisimman paljon soihtuja, kynttilöitä ja tulia, ja kuljetaan tai tanssitaan kulkueina temppelien tai alttarien ympäri laulaen Auringonherran ylistyksiä, kunnes aamu sarastaa. Keskipäivällä järjestetään usein vielä pidot ja joskus turnajaisetkin.
➸ Muita juhlia ja riittejä
Peseytyminen, peseminen tai peseytymisriitti on Belennan palvojien rituaalinen puhdistautuminen, jonka on tarkoitus puhdistaa sekä ruumis että sielu koetusta tai nähdystä pahasta. Riitissä sukelletaan jokeen vaatteet päällä, ja seisoen vähintään vyötäisiä myöten vedessä ne riisutaan sitten yksitellen virran vietäviksi luetellen samalla puhdistautumisen rukousta. Lopuksi joesta noustaan täysin alastomina, ja puetaan uudet, puhtaat vaatteet.

Tasa-arvo, naiset ja muukalaiset
Kaupungin valtakulttuuri on patriarkaalinen kuten muuallakin lähialueilla, eli miehet päättävät asioista, ja heitä suositaan esim. perimyksessä. Joenvarrenväen kulttuuri oli kuitenkin tasa-arvoinen, ja sen kaiut vaikuttavat yhä Ethoran lakeihin. Naiset saavat periä, Belennan pappien sukupuolella ei ole väliä, poikkeaminen sukupuolirooleista ulkoisesti ei ole rikos vaikka sitä paheksutaan, ja vaikka samaa sukupuolta olevat parit eivät voi mennä naimisiin eikä heitä katsota hyvällä, esim. osa Belennan papeista järjestää silti salaisia seremonioita ja siunaa näitäkin Joenjumalan nimissä.

Kuninkaalta voi myös hakea erityislupaa saada harjoittaa vastakkaiselle sukupuolelle rajattua ammattia. Yleensä tätä mahdollisuutta käyttävät vain asekoulutuksen saaneet aatelisnaiset, jotka värväytyvät sotilaiksi.
➸ Pedonkirotut, demonit... ja lohikäärmeet
Ethoran alueella liikkuu tavallista enemmän pedonkirottuja, sillä monet heistä saapuvat etsimään apua kiroukseensa keijujen muodonmuutostaikuudesta. Osa jää kaupunkiin myös sen vuoksi, ettei heihin kohdistu Ethorassa niin paljon vainoa kuin muualla: Ethorassa demoneita, noitia tai muita vastaavia epäsikiöitä ei saa yrittää vahingoittaa, jäljittää tai tappaa ilman kaupunginvartijoiden osallisuutta tai muuta erikseen saatua lupaa (muutoin kuin itsepuolustuksena). Demoniin törmätessään tulee vain viipymättä ilmoittaa viranomaisille, jotka hoitavat asian.

Pääsyy käytäntöön ovat yksinkertaisesti Sharaxë Orun lohikäärmeet, sillä osa näistä ei ole turhantarkkoja ihmismäisen hahmonsa piirteistä, joten oudot silmät, hampaat, tai ylimääräiset sarvet eivät ole mitenkään tavattomia. Paikalliset yleensä tunnistavat lohikäärmeet suhteellisen helposti jo näiden puheesta ja kaupungivartijat tuntevat monet jopa nimeltä, mutta aina silloin tällöin joku muualta tullut luulee näkevänsä demonin, ei tunne kaupungin lakeja, ja...