Pikaopas
Tästä oppaasta löytyvät helpot perustiedot ja ohjeet tutustumiseksi peliin sekä sen maailmaan. Lue ennen muita pelimaailman tietoja!
Miljöö
➽ Tyylillisesti Cestari Beleinan pelimaailma on korkeaa, "geneeristä" fantasiaa, jonka ajankohta on epämääräisen historiasävytteinen. Pelimaailman asukkaat tuntevat sen itse nimellä "Mordamir", joka tarkoittaa käytännössä mannerta, jonka pohjoisosiin pelin tapahtumat sijoittuvat. Ilmastollisesti, eläimistöllisesti ja kasvistollisesti liikutaan jossain Keski- ja Pohjois-Eurooppaa vastaavalla alueella, jota on kuitenkin höystetty taikaolennoilla - ja hirviöilläkin.
➽ Peli keskittyy Ethoran kaupunkiin ja sen lähialueille. Ethora on nykyisin itsenäinen kaupunkivaltio, joka on rakentunut molemmin puolin Viherjokea, ja toimii joen ainoana ylityspaikkana. Ethoran pääjumala on joenjumala Belenna. Roolipelin nimi tulee Viherjoen ja Belenna-jumalan keijunkielisestä nimestä Cestari Beleina ('Cestari.Beleina').
➽ Käytetyn kalenterin mukaan on pelissä on vuosi 3143. Taivaalla on yksi aurinko, sekä kolme kuuta. Pelin aikalinja on "limbossa", eli vuosi vaihtuu kun niin sovitaan, ja takaumia saa pelata vapaasti.
Hahmot
➽ Pelattaviksi saa tehdä vain kuolevaisia, ei jumalia. Pelattavia kansoja ovat mm. ihmiset, haltiat, kääpiöt ja keijut. Myös esim. lohikäärmeillä saa pelata, mutta käärmemuotoa ei saa käyttää kaupunkiin sijoittuvissa peleissä yms., ainakaan ilman, että siitä tehdään jonkinlainen tapahtuma. Ensimmäisen pelihahmonsa jälkeen myös muunlaisia pelattavia kansoja voi tehdä ja keksiä, kunhan neuvottelee siitä ensin ylläpidon kanssa.
➽ Jumalat voivat kuitenkin vierailla peleissä sivuhahmoina, kunhan käyttää jotain järkeä (esim. voimakkaan jumalan ilmestyminen satunnaisen tallipojan eteen vaatii aika hyvän selityksen verrattuna vierailuun oman pappinsa unissa). Jumalia saa myös nimetä ja keksiä lisää, kunhan pysyy pelimaailman rajoissa.
➽ Taikuus tulee jumalilta. Hahmoilla ei ole "luontaisia taikakykyjä", mutta osa voi saada jumalan siunauksen (tai kirouksen) jo syntymässä jumalasta ja kansasta riippuen, tai olla jonkun jumalan erityisiä suosikkeja. Ainoa tapa käyttää taikuutta ilman suoraa yhteyttä sen antaneeseen jumalaan on käyttää muiden tekemiä taikaesineitä.
➽ Ethoran ja sen lähimpien alueiden kulttuurit ovat pääsääntöisen ihmisvoittoisia, patriarkaalisia ja jokseenkin konservatiivisia, Viherlaakson puolta lukuunottamatta. Ethorassa on myös hieman tasa-arvoisempi kulttuuri (esim. naiset voivat saada poikkeusluvan kuulua kaupunginkaartiin, eikä samaa sukupuolta olevia pareja vainota, jos ei virallisesti tunnustetakaan), mutta perusoletus on ihmisten parissa silti "miehet sotaan naiset kotiin" -tasoa. Muista kansoista etenkin keijut ja metsänhaltiat ovat paljon vapaamielisempiä.
Sisältövaroitukset
Pelin ylläpito tuomitsee ehdottomasti kaikenlaisen reaalimaailman syrjinnän: pelimaailman sisällä käsitellään kuitenkin ahdistaviakin asioita, kuten rasismia tai homofobiaa, sekä esim. orjuutta. Peli sisältää myös väkivaltaa. Yleinen suositus on pitää sisältö K16-tasolla, mutta foorumilla saa pelata K18-pelejä, kunhan merkitsee ne ohjeiden mukaan.
Yksityiskohtia
- Lasinkäyttö on sallittua ja mahdollista. Taloissa voi olla ikkunalaseja, ja hahmoilla voi olla silmälaseja ja suurennuslaseja
- Ruuti on keksitty, ja tuliaseita on olemassa. Ne ovat kuitenkin suhteellisen alkeellisia, ja harvinaisia Ethorassa
- Pelimaailmassa jumalat ovat todellisia ja näitä on mahdollista kohdata jopa fyysisesti, joten henkilöä, joka "ei usko jumaliin", pidetään lähtökohtaisesti mielipuolisena
Tarina
Aika näyttää, mihin pelin tapahtumat tulevat lähtemään pelien, pelaajien ja ylläpidon päähänpistojen myötä. Lähtökohtana tarjolla on kolme pelimaailmaan eri tasoilla vaikuttavaa juonentynkää joista ottaa inspiraatiota erilaisiin hahmoihin... jos haluaa.
➸ Ethorassa
Moramin keisarikunnan romahdettua satakunta vuotta sitten Ethora sai takaisin itsenäisyytensä, mutta nyt pitkään jatkunut rauhanaika uhkaa loppua: kaupungin hallitsijan Draguris III:nnen uskotaan makaavan jo kuolinvuoteellaan, ja perimysriidat seuraajasta näyttävät väistämättömiltä.
Pystyykö hädin tuskin aikuisiän saavuttanut Draguris IV hyppäämään isänsä saappaisiin, vai onnistuuko vallan ottamaan Draguris III:nnen vanhempi sisar, tai kenties tämän serkku, jolla on myös kiltojen tuki takanaan - ja mitä tämä kaikki edes tarkoittaa kaupungin asukkaiden kannalta?
Kaikessa hiljaisuudessa korvasta korvaan on alettu supista huhuja torikokouksesta, jossa kansalaisten sanotaan voivan viimein vaikuttaa kaupunkinsa tulevaisuuteen tyrannien tuolileikin sivustaseuraamisen sijaan...
Pystyykö hädin tuskin aikuisiän saavuttanut Draguris IV hyppäämään isänsä saappaisiin, vai onnistuuko vallan ottamaan Draguris III:nnen vanhempi sisar, tai kenties tämän serkku, jolla on myös kiltojen tuki takanaan - ja mitä tämä kaikki edes tarkoittaa kaupungin asukkaiden kannalta?
Kaikessa hiljaisuudessa korvasta korvaan on alettu supista huhuja torikokouksesta, jossa kansalaisten sanotaan voivan viimein vaikuttaa kaupunkinsa tulevaisuuteen tyrannien tuolileikin sivustaseuraamisen sijaan...
➸ Laaksosta
Nyt Ethoraa elättänyt kauppiasvirta uhkaa laantua, sillä tilanne on kiristymässä joen vastarannallakin: laaksonväen keijukeisarinna syyttää muualta saapuneiden ihmisten sairastuttaneen ainoan poikansa, ja uhkaa katkaista kaiken kaupan joen yli ja kieltää kokonaan pääsyn Viherlaaksoon, ellei tätä saada parannettua.
Ethoran vauraus on ikiajat pohjautunut sen asemaan ainoana paikkana käydä kauppaa taikavoimaisen laaksonväen kanssa ja sen asukkaiden erityisoikeuteen ylittää Viherjoki. Säröt kaksoiskaupungin sopuisassa yhteiselossa juuri, kun kaupungin hallinto on sortumaisillaan kaaokseen, eivät voisi osua enää huonompaan ajankohtaan... Eiväthän?
Ethoran vauraus on ikiajat pohjautunut sen asemaan ainoana paikkana käydä kauppaa taikavoimaisen laaksonväen kanssa ja sen asukkaiden erityisoikeuteen ylittää Viherjoki. Säröt kaksoiskaupungin sopuisassa yhteiselossa juuri, kun kaupungin hallinto on sortumaisillaan kaaokseen, eivät voisi osua enää huonompaan ajankohtaan... Eiväthän?
➸ Katastrofin uhka
Moramin hajoamisen aloittamat sodat maista, titteleistä ja erimielisyyksistä ovat runnelleet pohjoista Mordamiriä jo vuosikymmeniä, eivätkä niin pakolaiset kuin verenvuodatuksen houkuttelemat demoniolennot ole enää ennenkuulumaton näky Ethorassa. Nyt kaupunkiin on kuitenkin alkanut saapua myös uudenlaista väkeä; haltioita kulkemassa yli laakson puolelle jokea koko omaisuutensa mukanaan.
Huhut kertovat jonkun loukanneen voimakasta merenjumala Sennetiä pahimmalla mahdollisella pyhäinhäväistyksellä, ja tämän vihassaan julistaneen suuren katastrofin olevan tapahtumaisillaan.
Pitäisikö Ethoran asukkaiden luottaa Joenjumalansa suojeluun vai ottaa vinkistä vaari, ja seurata perinnetiedosta puhuvien haltioiden esimerkkiä..?
Huhut kertovat jonkun loukanneen voimakasta merenjumala Sennetiä pahimmalla mahdollisella pyhäinhäväistyksellä, ja tämän vihassaan julistaneen suuren katastrofin olevan tapahtumaisillaan.
Pitäisikö Ethoran asukkaiden luottaa Joenjumalansa suojeluun vai ottaa vinkistä vaari, ja seurata perinnetiedosta puhuvien haltioiden esimerkkiä..?
Pelimaailman tietosivut
1. Maailma
Yleistä tietoa Cestari Beleinan pelimaailmasta Mordamiristä, sekä laajempi aluekartta.
2. Kaupunki
Tietoa Ethoran kaupungista, johon peli keskittyy. Sisältää kaupunkikartan, sekä tietoja paikallisista tavoista ja käytännöistä.
3. Kansat & kulttuurit
Kuvailuja Mordamirissä tavattavista kansoista ja olennoista, sekä näiden kulttuureista.
4. Jumalat
Yleistä tietoa jumaluuksien vaikutuksista Mordamiriin sekä kuvailuja Ethorassa vaikuttavista jumalista.
Yleistä tietoa Cestari Beleinan pelimaailmasta Mordamiristä, sekä laajempi aluekartta.
2. Kaupunki
Tietoa Ethoran kaupungista, johon peli keskittyy. Sisältää kaupunkikartan, sekä tietoja paikallisista tavoista ja käytännöistä.
3. Kansat & kulttuurit
Kuvailuja Mordamirissä tavattavista kansoista ja olennoista, sekä näiden kulttuureista.
4. Jumalat
Yleistä tietoa jumaluuksien vaikutuksista Mordamiriin sekä kuvailuja Ethorassa vaikuttavista jumalista.
Säännöt, ohjeet & yms.
Säännöt & ohjeet
Yhteys & linkinvaihto
Keskusteluryhmä
Toimii Discordissa.
>>Liity peliin<<
Etusivu • Foorumi
Yhteys & linkinvaihto
Keskusteluryhmä
Toimii Discordissa.
>>Liity peliin<<
Etusivu • Foorumi
Maailmatietojen lukeminen
➽ Pelimaailmasta on runsaasti tietoa (koska ylläpito rakastaa luoda sitä), eikä kaikkea todellakaan tarvitse lukea saati opiskella ulkoa.
➸ Osa perustiedoista on piilotettu
merkiksi siitä, että niiden sisältö ei ole oleellisinta, ja sen lukemisen voi ohittaa, jos ei ole erityisen kiinnostunut jostakin aiheesta tai aio luoda siihen liittyvää hahmoa. Vaivan säästämiseksi näitä tietoja ei ole laitettu erillisiin lisätietoketjuihin.
➸ on merkki spoilerista.
➸ on merkki spoilerista.
➽ Lisätiedoista voi löytää myös pelimaailman perustietoja entisestään laajentavia tietoketjuja. Niitä kannattaa lukea lähinnä, jos suunnittelee mainittuun aiheeseen liittyvää hahmoa, tai on jostain syystä erityisen kiinnostunut pelimaailman yksityiskohdista.
➽ Jos ei löydä tiedoista jotain, tai ei jaksa etsiä, keskusteluryhmässä voi tagata ylläpidon (@yllapitäjä) ja kysyä. Allekirjoittanut on laatinut tiedot ja muistaa kuitenkin edes suunnilleen missä mitäkin on, tai ei ole.
Maailmatietojen luominen
➽ Jos jotain tietoa ei ole jo olemassa, sen saa keksiä itse peleihin ja hahmotietoihin tarpeen mukaan. Nopeimmat syövät hitaat! (Ja jos ei jaksa tai viitsi, ylläpidolta tai keskusteluryhmältä yleisesti voi kysellä vinkkejä.)➽ Kaikki peleissä tapahtuva on lähtökohtaisesti kaanonia, mutta jos pelien yksityiskohdat muodostuvat vahingossa keskenään ristiriitaisiksi, ylläpito päättää, mikä on pätevintä tietoa. Pelkästään esim. keskusteluryhmässä mainitut asiat eivät ole kaanonia, ennen kuin niistä on mustaa valkoisella peleissä tai tietoketjuissa.
➽ Myös pelaajat voivat halutessaan aloittaa lisätietoketjuja niille varatulle alueelle. Tietoketjujen luomisen jälkeen niiden sisällöstä tulee vapaata riistaa käytettäväksi ja jatkettavaksi kaikille muillekin pelaajille, joten sukujen yms. tietojen tapauksessa kirjoita ketjuun selkeästi, miten vapaasti sukuun liittyviä hahmoja saa luoda, tai muuten kuka hyvänsä voi oletuksena tehdä siihen lisää hahmoja miten haluaa.
